Friday, May 23, 2014

Mahathir Mohamad Jadi Chairman Proton

Mahathir Mohamad Jadi Chairman ProtonJakarta - Produsen mobil asal Malaysia, Proton secara resmi mengangkat mantan Perdana Menteri Malaysia, Mahathir Mohamad sebagai chaiman mereka. Selain menjadi chairman Proton, Mahathir juga diangkat sebagai chairman Lotus.

Mahathir akan menggantikan posisi Tan Sri Mohd Khamil Jamil yang menjabat sebagai Proton executive chairman meski Jamil tetap akan menjadi anggota dewan direksi Proton.

Menurut Jamil, Mahathir dipandangnya sebagai orang yang sangat rendah hati dan dihormati berbagai kalangan. Pengetahuan dan pengalaman Mahathir terhadap industri otomotif pun dianggap cukup mendalam.

"Dia telah menerima posisi, bersedia untuk menghabiskan waktu dan berusaha untuk menghadapi tantangan dan tugas berat yang dihadapi Proton," katanya di Paultan.

"Yang Amat Berbahagia Tun Dr Mahathir sekarang akan dapat mendedikasikan lebih banyak waktu di Proton sebagai Chairman, yang tentunya akan terus memperkuat Proton dalam misinya untuk diakui sebagai pemain otomotif global," tambah CEO Proton Datuk Abdul Harith Abdullah.

"Kami berharap kepada kepemimpinan dan bimbingan dari Yang Amat Berbahagia Tun Dr Mahathir," lugas Harith.


0 comments:

Post a Comment